Skällande

Nu är det jag som skriver, matte Feliciah. Jag funderar över hur jag ska göra för att bli av med Kristalls skällande. Hon skällde inte när hon var yngre utan det har varit den senaste månaden ungefär och då framförallt på kvällarna i parken. Och när hon väl skäller så är det på hundar hon både känner och inte känner samt människor. Grejern är att det är ju en vaktinstinkt och det tycker jag att hundar ska ha så jag vill inte träna bort det helt utan istället få henne till att skälla 1-2 gånger för att varna och sedan är det bra.

Jag tror inte att det är som hon är understimulerad, då hon är väldigt aktiv och det känns inte heller som att hon har tagit en ledarroll och därmed ska bestämma då jag är en väldigt typisk "alfa". Från början när hon började skälla så sa jag till henne och visade henne på olika sätt att det var fel, vilket jag nu iefterhand inser att jag inte borde gjort.
Nu försöker jag istället att berömma henne med godis när hon börjar skälla eller när jag märker att hon håller på att börja skälla. Och det funkade bra ett tag men nu har hon insett att hon kan skälla efter hon har fått godiset och då kanske få en godisbit till.. Funderar på om jag ska ta med någon utav hennes favorit leksaker ut och använda den som distraktion för att få tillbaka fokus när det kommer tex en hund?

Kan ju vara att det blir bättre med flytten också då det blir nya miljöer och framförallt bättre parker där man kan ta ordentliga promenader och inte bara gå runt i en cirkel. Samt att hon lämnar parken här som är "hennes revir" jag tror inte att hon kommer vara lika kaxig i de nya parkerna, iaf inte till en början...

Har ni några tips så får ni jättegärna komma med dem! Antiskallhalsband är inget alternativ.

Kommentarer
Postat av: Aamor

Det är inte lätt och de har en tendens att överlista en hela tiden de där små hundarna!



Aamor hälsar att katter är underbara. Uppfödaren hade snälla katter som valparna hängde i och nu tror han att alla katter är lika snälla. Han har nu tre katter han får prata med men Ruffa är den absolut snällaste av dom!



Vov!

2010-08-17 @ 18:26:22
URL: http://aamor.bloggplatsen.se
Postat av: Anneli + vavvorna

Mina skäller ganska mycket också. Det är nog bara Summer som inte skäller så ofta och som tystnar när jag säger till henne. Tyvärr så har jag inga bra råd att ge dig. Jag tycker jag har provat allt, men inget hjälper i längden. Men att ta med en leksak ut och försöka distrahera henne med den verkar vara en bra idé.



Vad roligt att du vill följa min blogg. Jag lägger till din också om en liten stund.



Jag har en blogg till som heter Hund i Sthlm, du får gärna gå in och kolla på den också. http://www.hundisthlm.blogg.se

2010-08-17 @ 19:34:38
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Sabina

Hej !

Min är 25% Papillon & 75% Chihuahua.

Din vovve då ?

Min lilla pärla blir snart 4 år =)



Hur har din dag varit ?

Här har de ösregnat =/

kram

2010-08-17 @ 20:24:36
URL: http://Binalakritz.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag tyckte allt att hon såg ut som en blandis mellan dom två raserna. Vad söt hon är :)



Leo är 11 månader nu. Han är väääldigt liten av sig :) Vi får höra jämt att han är den minsta hunden många har sett, hihi.

2010-08-17 @ 23:05:37
URL: http://sofialiljeberg.blogg.se/
Postat av: dirdib

Det går att träna, lycka till! jag länkar till dig om en liten stund.

2010-08-18 @ 04:06:13
URL: http://dirdib.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback